МБДОУ «Номин»

674637, Российская Федерация, Забайкальский край, Агинский район, с. Амитхаша, ул. 33-х Партизан, 1А
Поиск
Close this search box.

Пять драгоценностей бурят

Модуль:
«Пять драгоценностей бурят»

Табан хушуун мал – пять вершинных животных были основными в кочевой культуре бурят.

В круг этой почетной «пятерки» входят верблюд, лошадь, бык, овца и коза.

Наши умелые предки из шкур производили кожу, ремни, хлысты, изделия для конской упряжи, теплую, удобную одежду — дохи, пиниги, рукавицы.

Из шерсти производились войлок, фетровые плащи, различные накидки, шапки.

Из сухожилий – нитки, которые использовались для изготовления луков, для сшивания краев грубой одежды, а также это был лечебный материал.

Из костей изготавливались украшения и игрушки.

И конечно, в пищу употреблялись мясо, все внутренности, молоко животных.

В знак уважения к ним ничего не выбрасывалось.

«Пятерка» мирно уживалась друг с другом, прекрасно сохраняя экологию, гумус: животные не вытаптывали траву другого животного.

Большое количество сказок, легенд, загадок песен написано про них.

Каждое  животное несет свой смысл, иногда и тайный:

Верблюд считается неприкосновенным посланником высшего божества.

На коне завоевывались новые пространства.

Корова давала молоко, молоком матери, бабушки «брызгали» устанавливая связь с космосом.

Коза символизировала легкость, крепкое здоровье, укрепляла дружбу.

Овца – тепло, гармонию, плодородие.

Вопросы

  1. Назови пять драгоценностей бурятского народа. (Верблюд, лошадь, корова, баран, коза. )
  2. Какую пользу они приносят человеку?
  3. Сколько может прожить верблюд без воды?(45 дней).
  4. Что можно изготовить из овечьего молока? (брынза).
  5. Назовите взаимосвязь пяти животных? (все дают молоко).
  6. Что делали наши предки из шкур животных? (ремни, хлысты, теплую одежду).
  7. Что можно сделать из козьего пуха? (рукавицы и т.д).
  8. Что изготавливали из костей животных? (украшение и игрушки).
  9. Какой несет смысл верблюд? (посланником вашего божества).
  10. Какой несет смысл овца? (тепло, гармонию, плодородие).

Буряад арадай табан эрдэни

Табан хушуун мал

Хэр угhаа нүүдэл байдалтай буряадууд табан хушуун малаа үдхэжэ эдеэ хоолтой, хубсаhа хунартай ажаhууhан.

Табан хушуун малые тоолобол: тэмээн, морин, үхэр, хонин, ямаан.

Элинсэг хулинсаг табан хушуун малайнгаа арhаар хубсаhа, гутал, малгай гэхэтэй хамта мориндоо тоходог тоног зэмсэгээ, нооhоорнь hэеы, юудэн малгай, бороо хурада үмдэдэг сэмбэ далабша, үмдэ гэхэ мэтэ оедог, бүтээдэг байһан.

 Шүрбэhыень наринаар хуулажа абаад утаhанай орондо хэрэглэдэг. Шүрбэhэн  hурша номодо, оёдолдо, үшөө тиихэдэ гартаа домтой эмшэд эмнэлгэдээ хэрэглэгдэдэг байгаа.

Малай яhан зүүдхэлэй хэрэгсэлдэ ородог ба үхибүүдэй нааданхай болодог байгаа.

Буряадууд малайнгаа мяха ба hүөөр  элдэб янзын эдеэ буйлуулдаг шадабаритай hэн. Гэдэhэ дотороорнь: эреэлжэ, ормог, хошхоног гэхэ мэтэ, мяхан табагта дала, хабһан, hүүжэ, можо, шагайта тиихэ зуураа hүөөрынь зөөхэй, тараг, айраг буйлуулдаг заншалтай байhан гээшэ.

Үеhөө үедэ малаараа ажамидаржа байhан буряад арад малайнгаа ямаршье зүйлыень хаядаггүй, нүгэлшөөдэг байһан.

Тиимэhээ буряад угсаата арад табан хушуун малдаа магтаал, домог, үльгэр түүхэ түүрэдэг заншалтай һэн.

Тиимэһээ буряад угсаатан малаа һайхан үгэнүүдээр тэмдэглэдэг байһан: табан хушуун малай дээжэнь — тэмээн хамбы, атар хүдэр бэетэй — морин эрдэни, үглөөнэй үргэл сасалай, дээжэ үгэдэг – эбэртэ бодо мал, ядагархан яhан эбэртэй шуран солбоноороо, ухаан түгэлдэрөөрөө ямаршье амитаниие булиха — ямаан, халуун хушуута — хун сагаан хонин эрдэни.

Асуудалнууд

  1. Буряад арадай табан эрдэни тоологты (тэмээн, морин, үхэр, хонин, ямаан)
  2. Хүнэй ажабайдалда мал ямар ашаг олзотойб?
  3. Тэмээн уhагүйгөөр хэды хоног ажамидархаб? (45 хоног)
  4. Хониной hүөөр ямар унда буйлуулдаг бэ? (брынза)
  5. Табан хушуун мал хоорондоо юугээрээ холбоотойб? (бултадаа hү үгэдэг)
  6. Малай арhаар буряадууд юу бүтээдэг байhан бэ? (дулаан хубсаhа, бүhэ гэхэ мэтэ)
  7. Ямаанай нооhоор юу бүтээдэг бэ? (бээлэй гэхэ мэтэ)
  8. Малай яhан ямар юумэндэ ородог байгааб? (зүүдхэл, нааданхай)

Дата обновления страницы: 16.09.2024

Решаем вместе
Не можете записать ребёнка в сад? Хотите рассказать о воспитателях? Знаете, как улучшить питание и занятия?